חפש ב:

יש לכם בית כנסת בבניין? עשו ואל תעשו

בשנים האחרונות החלה תופעה בתקופת החגים, בה ישראלים רבים מבקשים להקים בית כנסת בבניין המגורים בו הם חיים ומתגוררים. מה קובע בית המשפט בנושא ומתי יש לקבל היתרים לשימוש חורג?

צוות בנק נדל"ן|6.10.2016|17:43|3534 צפיות

כששומעים לראשונה על המושג "בית כנסת פיראטי" נדמה שזה לקוח מעולם הסרטים, אך למעשה מדובר במקרים רבים, בהם ישראלים בוחרים להקים בבניין המגורים בו הם חיים בית כנסת זמני, או לעיתים אף קבוע, שיפעל בחגים או בשבתות. הפעלת בית כנסת שכזה בדירת מגורים מהווה בעיקרון עבירה על פי חוקי התכנון והבנייה, ובמידה וביקשתם להוסיף מעט מסורת טובת הדיירים וכדי שלא תתקלו בכתבי אישום, תידרשו להוציא היתר לשימוש חורג דרך הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שכן ישנם מקרים רבים בהם דיירי הבניין מוצאים עצמם בעימותים בשל אורח חיים שונה, אשר מקבל יותר או פחות את אורח החיים הדתי.

לעמוד דירות מקבלן באתר BankNadlan לחצו כאן



יש לכם בית כנסת בבניין? עשו ואל תעשו
הסעיף הראשון לחוק תכנון ובנייה דורש מיזמי הקמת בית הכנסת להגיש בקשה עבור שימוש חורג לדירת מגורים יחד עם הצגת הסכמות מכל בעלי הדירות בבניין על כך. במקרים בהם בתי הכנסת או התפילה נעשים לשימוש זמני, מספיק לקבל את הסכמת הדיירים בבניין המשותף. אם זאת, במידה ומטרת היוזמה היא להקצות חלק מדירת מגורים או את כל שטחה עבור תפילה קבועה בכדי למנוע הליכה ממושכת עבור בעלי מוגבלויות וכדומה, יש לפנות לוועדה המקומית. זו בתמורה אמורה לפרסם את הבקשה לשימוש החורג ברבים, כך שניתן יהיה להגיש התנגדויות ובמקרים של מחלוקות, תקבע הוועדה את דין הבקשה לפי התוכנית המאושרת בבניין המגורים.

לעמוד דירות לציבור הדתי באתר BankNadlan לחצו כאן

דוגמאות עבר
במספר החלטות קודמות שהגיעו לבתי משפט הורשעו היוזמים שהפעילו בתי הכנסת ללא היתרים לשימושים חורגים. בבקשה לשימוש חורג לטובת הקמת בית כנסת בירושלים, הסבירו מתנגדי הבקשה כי כשרכשו את הדירה הצמודה לנכס, לא היתה בקשה לשימוש חורג שכזה והדבר פוגע באורח חייהם מבחינת רעש וצפיפות. מקרה זה הסתיים בגזר דין שבו חויבו הנאשמים בהליך פלילי ובקנס של 2,500 ש"ח בזמן שהשימוש במבנה כבית כנסת נפסק. במקרה אחר בו לא הוגשו בקשות להיתר חורג במבנה של כ-70 מ"ר שייעודו למגורים, נקבע כי יוצא צו איסור לשימוש חורג וצו הריסה לגבי בנייה שכבר נעשתה בנכס לטובת שימושו כבית כנסת. הנאשם אף נקנס בסכום של 15 אלף ש"ח או 90 ימי מאסר.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

הסכמת הדיירים הינה המפתח לאישור הפרויקט
כדי להשלים הפיכה של דירת מגורים לבית תפילה נדרשת קבלת היתר לשימוש חורג, עם זאת גם כאשר מקבלים את ההיתר המיוחל, מומלץ לאסוף את דיירי הבניין אשר נהנים מבעלות זכויות על מנת לבחון היטב את מכלול האפשרויות במקום להסתכן בהגשת כתב אישום הכרוך לעיתים בהרשעה פלילית. בסופו של דבר, ישנם פרויקטים רבים המותאמים לאוכלוסייה שומרת מסורת, דתית ועוד ולכן עדיף שלא להסתכן ולנסות לבדוק תחילה את כל האפשרויות על מנת להימנע מהקמת פרויקט אשר עלול ליצור קרע באופן החיים של דיירי הבניין.

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

איפה כדאי להשקיע בנדל"ן ב-2020?
רוב הישראלים כבר מבינים כיום איך להתנהל בכל הנוגע להשקעות נדלן. בעוד שבמדינתנו הקטנה ישנם לא מעט קשיים לרכוש נכס ולהשקיע בנדל"ן
קרא את הכתבה

טיפים אפקטיביים לקנייה של דירה ב-2020
אין ספק, ענף הנדל"ן לא מפסיק לגדול, מה שמוביל לא מעט אנשים לבצע עסקאות רכישת בתים, דירות, קרקעות לבנייה ועוד. בעזרת מספר טיפים מועילים, גם אתם תוכלו לצלוח נכון את התהליך של מכירת דירות ובתים.
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות