חפש ב:

היצע הדירות לא גדל והמחירים...

משה כחלון הבטיח לציבור שיווק של 70 אלף דירות עד סוף השנה, אך המכרזים לא מתקדמים ונכון להיום שווקו רק 20 אלף דירות, ובשוק הפרטי סובלים ממחסור חמור עוד יותר.

צוות בנק נדל"ן|20.9.2016|12:34|1145 צפיות

לקראת סוף שנת 2015, הכריז שר האוצר כחלון על השקת תוכנית הדגל שלו "מחיר למשתכן" ויצא בהכרזה כי עד סוף שנת 2017, ישווקו בישראל 70 אלף דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן בלבד. שר האוצר הציג תוכנית להוזלה מידית של מחירי הדירות ב-200 אלף ש"ח לרשימה של זכאים אשר נכללו לפי מספר פרמטרים כגון גיל 35 ומעלה, זוגו נשואים ועוד ותכנן לפרסם מכרזים לשיווק קרקעות לקבלנים בשיטת מחיר למשתכן, בה זוכי המכרז ירכשו את הקרקע בהנחה משמעותית מהמדינה. הטריק השיווקי של כחלון היה שהזוכה במכרזים הללו לא יהיה מי שהציע את הסכום הגבוהה ביותר, אלא דווקא זה שהציע את הסכום הנמוך ביותר וכך ידאג שמחירה של הדירה יהיה נמוך בכ-200 אלף מהמחיר בשוק הפרטי.

לעמוד מחירון דירות באתר BankNadlan לחצו כאן



הבטחות לחוד ומציאות לחוד
אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. קצב השיווק היום עומד על מחסור עוד לפני שמגיעים לבעיה האמיתית. הדרישה למחיר נמוך עד כמה שניתן במכרזים בפריפריה גורמים לקבלנים לא להשתתף במכרזים בשל חוסר רווחיות ובעקבות כך המכרזים נכשלים בזה אחר זה. ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מדווחים כי נכון להיום שווקו רק 38,500 דירות לטובת מחיר למשתכן, אך כשממשיכים לבחון את הנתונים, מגלים כי לא רק שקצב השיווקים נמוך, אלא גם שעם הזמן הצלחת המכרזים פוחתת. ברבעון הרביעי של 2015, נסגרו מכרזים ל-4,500 דירות, ברבעון הראשון של 2016 נסגרו מכרזים ל-2,500 דירות, וברבעון השני שווקו 8,000 דירות בלבד ושיעור ההצלחה של המכרזים עומד על 60 אחוזים בלבד.

ניסיונות הפיתוי לקבלנים עולים הרבה כסף
בשל הכישלון בהבטחתו לשיווק 70 אלף דירות, שר האוצר מנסה לפתור את כישלונות המכרזים בפתרונות יצירתיים במכרזים שמפורסמים מחדש. כעת הקבלנים יוכלו למכור חלק מהדירות בשוק הפרטי, הוספת קרקע משלימה בסמוך למתחם עליה יבנו דירות מקבלן למכירה בשוק החופשי, וקרקעות אלה שימכרו בחינם או ב"מחירי ריצפה" יפחיתו את הכנסות המדינה, מה שבסופו של דבר יוביל לפגיעה בשירותים הציבוריים או להעלאת מיסים. כמו כן, למכרז שנכשל יש השפעה שלילית כפולה על מחירי הדיור וכל כישלון מעכב כל בנייה אפשרית שכן צריך לפרסם את המכרז מחדש ולהמתין ליזמים והקבלנים שיפנו אליו כשבינתיים היצע הדירות לא עולה והמחירים עולים.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

לעמוד הפרויקט סי טאואר - Sea Tower II - בת ים באתר BankNadlan לחצו כאן

רק כוח אדם נוסף יוריד את מחירי הדירות
את התוצאה הסופית כבר ניתן לתאר. בשנת 2014, שר השיכון דאז אורי אריאל פרסם מכרזים שלא היו מוכנים רק כדשי לעמוד ביעד שהציב לעצמו, כך גם נעשה בשנת 2015, וכך כנראה יעשה גם השנה. לשר האוצר לא תהיה ברירה אלא להציף את השוק במכרזים  שאת התוצאות שלהם ייראו רק מספר חודשים לאחר מכן, ב-2017, אך בינתיים הוא יוכל להכריז על עמידה ביעד שלו לשנת 2016 כשלמעשה מדובר בשקר לציבור. הצהרות אלה יהיו דומות להצהרותיו שהיום בישראל נבנות מעל ל-100 אלף דירות, אך הנתון ששוכחים להציג לציבור באותן הכרזות מפוארות, הוא שחלקן של הדירות הנבנות היום, החלו את בנייתן בשנת 2014 וב-2015. ישנו רק פתרון אחד למשבר הדיור והוא הבאת כוח האדם לענף הבנייה ולוועדות המחוזיות והארציות. כל אלה יוכלו לזרז את קצב הבנייה, להגדיל את היצע הדירות ולהוריד מחירים. אך בפעולה זו כנראה שאין רווח פוליטי ובינתיים היצע הדירות לא גדל והמחירים...

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

איפה כדאי להשקיע בנדל"ן ב-2020?
רוב הישראלים כבר מבינים כיום איך להתנהל בכל הנוגע להשקעות נדלן. בעוד שבמדינתנו הקטנה ישנם לא מעט קשיים לרכוש נכס ולהשקיע בנדל"ן
קרא את הכתבה

טיפים אפקטיביים לקנייה של דירה ב-2020
אין ספק, ענף הנדל"ן לא מפסיק לגדול, מה שמוביל לא מעט אנשים לבצע עסקאות רכישת בתים, דירות, קרקעות לבנייה ועוד. בעזרת מספר טיפים מועילים, גם אתם תוכלו לצלוח נכון את התהליך של מכירת דירות ובתים.
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות