חפש ב:

תנופת הבנייה מכבידה על הרשויות

משרד הפנים החל בחישוב מדויק כדי להבין עד כמה משפיעה תנופת הבנייה שמנסים לקדם בישראל, על תקציבי רשויות רבות המתקשות לעמוד בתקציבים שלהם ונמצאות בדרך לגירעון.

צוות בנק נדל"ן|12.9.2016|12:56|1664 צפיות

למדינת ישראל וציבור כולו, חשוב שהממשלה תוכל לקדם את תנופת הבנייה הגדולה ביותר שהיא יכולה, על מנת שהדבר יוכל סוף סוף להקל על אזרחי ישראל ולהוריד את מחירי הדיור, הפוגעים בכיסם של אזרחים רבים. אך כשם בפעולה קיצונית ומחסור גמור הוביל להקצנה במחירי הדיור ובפגיעה אנושה בחיי האזרחים, כך גם פעולה קיצונית מהצד השני להורדת מחירים עלולה לפגוע ברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ, בשל הדרישה להקמת כל המערכות שיטפלו בשכונות החדשות שקמות והטיפול בתושבים החדשים בכל עיר. כך למעשה תנופת הבנייה מכבידה על הרשויות. כדי שהקורא הממוצע יוכל להבין את הבעיה המדוברת, צריך לדעת כי תשלומי הארנונה על בתי מגורים הינם זולים משמעותית מתשלומי ארנונה של עסקים ואזורי מסחר, ואלה בתמורה מהווים את ההכנסה העיקרית של רשויות רבות. כעת, עם הדרישה להוצאה כספית גדולה יותר, והכנסה קטנה יותר, רשויות מקומיות רבות ימצאו עצמן בגירעון תקציבי שעלול לפגוע ברמת השירות שלהן בתושבים.



בבאר יעקוב יש חשש לקריסה כלכלית של הרשות
כדי להבין את עומק הבעיה, נשתמש בבאר יעקוב כדוגמא לעתיד להתרחש. במהלך השבוע שעבר אישרו בותמ"ל (הוועדה המיוחדת למתחמים מועדפים לדיור), תוכנית לבנייה  ששל 3,200 דירות מקבלן ביישוב. התוכנית מהווה למעשה זינוק נוסף באוכלוסיית היישוב, ההופך לעיר קטנה כך שבשנת 2006 מנתה האוכלוסייה כ-8 אלף תושבים ובשנת 2014, מספר התושבים הוכפל ל17 אלף. בנוסף, תוכנית זו הינה רק קצה הקרחון כשלפי התוכניות, מעריכים ביישוב שבעוד 15 שנים יגורו בו כ־100 אלף תושבים. המדינה רואה בזה כתנופת הבנייה שתוריד מחירים, אך ברשות הקטנה לא ערוכים כלכלית לקלוט מספר כזה של תושבים. הסיבה העיקרית ממנה חוששים במועצה הפנימית היא שמבין כל הפרויקטים המתוכננים לעיר רק 180 אלף מ"ר מתוכם מוקצים לטובת מקומות תעסוקה והכנסה ולטענתם המספרים הללו פשוט לא מספיקים לאיזון התקציב.

לעמוד הפרויקט עדן טאוור פארק הים - בת ים - EDEN TOWER באתר BankNadlan לחצו כאן

בת ים כדוגמא מוכחת
הדאגה של ראשי היישוב, ושל ראשי יישובים נוספים, היא כי לרשויות שלהן יקרה מה שקורה כעת בבת ים, הנמצאת בגירעון של 80 מיליון ש"ח והעתיד אינו מראה שיפורים. בת ים נכסנה לגירעון תקציבי בעיקר בשל העובדה כי כמעט מ-90 אחוזים משטחה נתרמו לטובת מגורים ובקושי 10 אחוזים לטובת מסחר ותעסוקה. הדבר גרם לכך שרוב התושבים מוצאים את עבודתם בערים השכנות, תל אביב, חולון וראשון לציון והכסף הנכס מהעסקים הולך אליהן ולא לעיריית בת ים. הגירעון הגבוהה הוביל אף לעימותים בין ראשי הערים כשבת ים דורשת שיועתקו אליה אזורי המסחר של חולון וראשון לציון, או שבתמורה חלק מהכנסות הארנונה של הערים הללו יתועלו לטובת התקציב של עיריית בת ים. מהצד השני, דורשים ראשי שלושת הערים השכנות כי מעמדה של בת ים כעיר יבוטל וזו תסופח לת"א, המוכנה לקלוט אותה כפרבר עירוני לספח בתמורה את כל הגירעון של העיר.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

חשיבות של תקציב מאוזן לטובת משלמי המיסים
גירעון הנגרם בשל תוספת מגורים מוכר ליישובים רבים והוא הגורם המרכזי לכך שביישובים רבים ישנה התנגדות לבנייה בשטחם. כעת משרד הפנים יבקש לאמוד את הגירעון ולקבוע מדדים לתכנון בלתי גירעוני. על מנת לאזן את הגירעון במגורים, רשות מקומית  צריכה ש-60 אחוזים מתקציבה יגיעו מארנונה שאינה למגורים (הגבוה פי 5-10 מארנונה למגורים) ורק 40 אחוזים יגיע ממגורים, אחרת הרשות תהיה צפויה לגירעון שיחל לגדול. קרית עקרון היא דוגמא להצלחה תקציבית כשבזמן ששטחה גדל ב-10 אחוזים, ברשות דאגו לשמור על שטחי המסחר ביחס של בין 10 ל-14 מ"ר לתושב וכך התקציב הנכס מארנונה שאינה ממגורים, זינק ב20 אחוזים ל-63 אחוזים והיישוב אף צבר עודפים. הנתונים שנאספו מראים בבירור כי ברשויות חזקות יש 13.4 מ”ר שטחי תעסוקה לתושב לעומת 6.2 מ”ר ברשויות לא מאוזנות. כעת על המדינה לדאוג כי ביחד עם הדירות ייבנו גם שטחי מסחר ותעסוקה, אחרת הגירעונות של הרשויות ייפלו על תקציב המדינה ולמעשה על משלם המיסים.

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

איפה כדאי להשקיע בנדל"ן ב-2020?
רוב הישראלים כבר מבינים כיום איך להתנהל בכל הנוגע להשקעות נדלן. בעוד שבמדינתנו הקטנה ישנם לא מעט קשיים לרכוש נכס ולהשקיע בנדל"ן
קרא את הכתבה

טיפים אפקטיביים לקנייה של דירה ב-2020
אין ספק, ענף הנדל"ן לא מפסיק לגדול, מה שמוביל לא מעט אנשים לבצע עסקאות רכישת בתים, דירות, קרקעות לבנייה ועוד. בעזרת מספר טיפים מועילים, גם אתם תוכלו לצלוח נכון את התהליך של מכירת דירות ובתים.
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות