חפש ב:

בית המשפט העליון קבע - יזמים יחויבו בתשלום היטלי השבחה בקרקעות מדינה

פסק דין זה הינו תקדימי וביכולתו לשנות את התפיסה מיהו חוכר ומתי הופך לחוכר לדורות הנדרש לשלם היטלי השבחה. אלה שיהנו מהפסיקה הם לרוב ראשי הרשויות ותושבי הערים.

צוות בנק נדל"ן|16.5.2016|15:22|2369 צפיות

פסק דין חדש של ביהמ''ש העליון משנה את המציאות הישראלית אשר הייתה נהוגה עד כה. בעבר היזם אשר עמד עם חוזה פיתוח מול המנהל לא חוייב בתשלום היטלי השבחה של הקרקע אוותה שיווק, אך כעת הדבר משתנה. בפסיקה הוחלט כיצד יש לפרש את המונח בעלים או חוכר לדורות והשופטים ציינו בפסיקתם, כי התנהלות רמ"י ומדיניות מועצת מקרקעי ישראל היו, במשך שנים, ותרניות בכל הנוגע ליזמים אשר לא פיתחו את הקרקע בתקופה שהוגדרה להם ובמקרים חמורים מאלו, החוזים לא בוטלו עימם ואף הוארכו. הפסיקה החדשה דורשת כי יש לראות ביזם שקשור בחוזה פיתוח עם רמ"י חוכר לדורות, ולכן חלה עליו האחראיות לתשלומם היטלי השבחה.

לעמוד מגרשים וקרקעות להשקעה באתר BankNadlan לחצו כאן



הרקע לפסיקת בית המשפט העליון
הרקע לפסיקה מגיע משום שרשות מקרקעי ישראל ורשויות מקומיות עובדות מול יזמים בהסכמי פיתוח שמסגרתם הם מתחייבים לפתח את הקרקע עד למועד מסוים. אך יחד עם זאת, בתוכניות עלו פעמים רבות תהיות בנוגע לזהות הגורם שיש לחייבו לתשלום היטל ההשבחה. עד הפסיקה החדשה, שהיזם הוגדר כחוכר ולא בעלים ולכן נקבע כי מדובר בשלב ביניים בלבד אשר לא חלה עליה חובת היטל השבחה. אל היזם הצטרפה המדינה, בתור הבעלים של הקרקע שפטר אותה מתשלום היטל ההשבחה  כך שבסופו של דבר, הרשויות המקומיות הפסידו סכומי עתק כשלא קיבלו היטלי השבחה שנחשבים למקור הכנסה משמעותי שלהן.

לעמוד הפרויקט תוכנית 3700 בת"א באתר BankNadlan לחצו כאן

צעד משנה מציאות
מדובר בפסק דין בעל חשיבות גדולה, שכן הוא מסדיר בצורה סופית נושא שיש לו קשר ליזמים, ועדות התכנון, הרשויות המקומיות ורשות מקרקעי ישראל ומונע כל אפשרות למשמעויות כפולות. המרוויחות העיקריות מפסיקה זו הן הרשויות המקומיות ואיתם יחד הציבור בכללותו. זאת בזכות שעתה, הכספים אשר יגבו כהיטלי השבחה מיועדים לממן פעילויות של הועדות המקומיות והרשויות המקומיות בכל הנוגע לתכנונים ופיתוחים בתחומן כשעתה ן יזכו למשאבים נוספים. לוועדות המקומיות תהיה מוטיבציה להוסיף זכויות בנייה לבעלי הסכמי פיתוח, בשל הגדלת בסיס המס, דבר אשר יוכל להביא בעתיד להפחתת מחיר הדירות.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

לעמוד הפרויקט גאו רחובות - מתחם ויצמן באתר BankNadlan לחצו כאן

האם התשלום "יועבר" לרוכשי הדירות ע"י עליית מחירים?
בצד המפסיד מקביעה זו הם כמובן היזמים ובעלי הקרקעות שזכו עד עתה ממסלול היטלים מופחת. אומנם, ישנה האפשרות בה יגידו כי המפסידים האמיתיים יהיו בסופו של דבר אותם זוגות צעירים ומחפשי הדירות משום שהיזמים "יעבירו" אליהם את תשלומי המס ע"י עליית מחירים, אך הדבר נתון לבדיקה מעמיקה שכן הרווח העודף של היזמים מעולם לא הגיע לזוגות הצעירים והדבר לא יצר הורדות מחירים, אך במציאות הישראלית האכזרית יהיו מי שיבקשו רק לנצל את ההיטלים החדשים לטובתם וישתמשו ב"העברת התשלום" כטענת נגד לשינוי.

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
7 טיפים שצריך לבדוק לפני ששוכרים מנוף
בעידן דינמי ועתיר שינויים, גם פרויקטים נדל"ניים צריכים להיות רווחיים. במקום להשקיע עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים ברכישת מנוף שלעתים רבות, משמש אתכם למספר פרויקטים בודדים, שירותי השכרת מנופים חוסכים את הצורך בתחזוקה השוטפת ובעלויות הנלוות. לפניכם 7 טיפים חיוניים לפני שכירת מנוף.
קרא את הכתבה

קניה ומכירה של נכס במבנה שהוגדר כמסוכן
קרא את הכתבה

4 פרויקטים לתחילת השנה
2017 הגיעה אלינו ועם כל שנה חדשה, ישנם פרויקטים נדל"ניים שהשנה החדשה עתידה להיות שנת המפנה שלהם. כאלה הם ארבעת הפרויקטים שנדון עליהם בכתבה הבאה:
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות