חפש ב:

מחיר הדירות והדולרים האבודים

מחקר חדש גילה נתונים די מרעישים במידה והיינו ממשיכים לרכוש דירות בדולרים.

צוות בנק נדל"ן|23.3.2016|11:36|1675 צפיות

בשנים 1997־2014 מחירי הדירות בישראל הכפילו את עצמם. לעלייה המתמשכת הזו נרשמו סיבות רבות ומגוונות, הירידה בהתחלות הבנייה, היצע נמוך של קרקעות, והמשבר הפיננסי ב־2008. אבל, מתברר שבשני העשורים האחרונים עליית הנכסים השתמשה בשחקן חיזוק חסוי שלא קיבל את ההכרה המספקת. הדולר, או ליתר דיוק, שער החליפין בין הדולר לשקל. מחקר חדש שערכו ד"ר דני בן שחר והדוקטורנט רוני גולן עלה על הנתון שלולא המעבר מחישוב עסקאות דולרי לשקלי, מחירי הדיור בישראל היו יכולים להיות נמוכים בכ־31 אחוזים לעומת המחירים הנוכחיים. כלומר שהדולר החל לאבד מכוחו, בעלי הנכסים עברו משיקול רווחי לעסקאות שקליים אשר שמרו על כוחו של המחיר הגבוהה, והתעלמו מירידת הערך של הדולר. כך מנעו ירידת מחירים ואם סוכמים את הפעמים  בהם הדולר ירד, מחירי הדיור היו יכולים לרדת בהתמדה כשעד היום, מחירי הדירות היו יורדים בכ־31 אחוזים.

לעמוד דירות חדשות מקבלן באתר BankNadlan לחצו כאן



מנגנון הראצ'ט שפועל רק לצד אחד
למעשה, החוקרים גילו מנגנון ראצ'ט במחירי דיור. בשנת 2008 שהשוק היה כבר בשלהי המעבר בין המטבעות, מחירי הדיור ננקבו הן בדולרים והן בשקלים, ולמוכרים היו שני מחירי ייחוס. בתנאים אלו, העלייה והירידה בשער המטבע מנגנון שפועל בכיוון אחד לטובת בעלי הנכסים ואלה, ניצלו אותו על מנת לעלות את המחירים, לפי המטבע החזק ביותר בכל פעם שהיה שינוי. כך הצליחו התעלמו מירידת הערך שהייתה מובילה להורדת המחיר עבור הנכס ואילצו את הרוכשים להשתמש בשיטה זו.

לעמוד השקעות נדל"ן בחו"ל באתר BankNadlan לחצו כאן

ניצול של שער החליפין ע"י בעלי הנכסים
לצד מנגנון הראצ'ט במחירי הדיור, המחקר הציג מתאם נוסף בין ההתחזקות של השקל מול הדולר לבין העלייה במחירי הדיור. ז"א, לפי ממצאי המחקר, כל עלייה של אחוז בשער החליפין שקל - דולר, התלוותה בעליית מחירים של כחצי אחוז בסולם מחירי הדירות. לעומת זאת, כששערי החליפין בין המטבעות הובילו לירידה כלשהי, בעלי הנכסים קפצו, כל פעם למטבע החזק. כששער החליפין של הדולר עולה, ניתן לצפות לעליית מחירים, וכשהדולר יורד ניתן לצפות לירידת מחירים, אבל שלא כך היה הדבר.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

אחראיות לפעילות תקינה ושווה
מדובר במעשה שכבר אין אפשרות לחזור ממנו אך על הממשלה ולבנקים יש אחריות לווידוא שפעולות היציבות שנעשות בזמן שינויים בתמחורי מטבעות, לא יעבדו רק לטובתו של צד אחד. ניתן לראות זאת גם במחירי הדלק שעולים פלאים כשנפט מתייקר, אך כיום כשמחירי הנפט צונחים, מחירי הדלק אומנם יורדים, אך לא באותה האופי והחישוב כשהם עלו. ועם הממשלה ובנקים אינם מעוניינים לעשות זאת, הציבור שנפגע מכך צריך לדרוש מהם לדאוג לו.

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

איפה כדאי להשקיע בנדל"ן ב-2020?
רוב הישראלים כבר מבינים כיום איך להתנהל בכל הנוגע להשקעות נדלן. בעוד שבמדינתנו הקטנה ישנם לא מעט קשיים לרכוש נכס ולהשקיע בנדל"ן
קרא את הכתבה

טיפים אפקטיביים לקנייה של דירה ב-2020
אין ספק, ענף הנדל"ן לא מפסיק לגדול, מה שמוביל לא מעט אנשים לבצע עסקאות רכישת בתים, דירות, קרקעות לבנייה ועוד. בעזרת מספר טיפים מועילים, גם אתם תוכלו לצלוח נכון את התהליך של מכירת דירות ובתים.
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות