חפש ב:

חוק מתווך הדירה

אין אדם שלא התחבט פעם אחת בזמן ייאושו מחיפושי הדירות "האם להשתמש במתווך? אולי זה שווה את זה?" אם זה אתם, אז בכתבה הבאה ננסה להסביר לכם איך מנהלים עסקה חוקית אל מול מתווך הדירות.

אורון איצקוביץ'|18.8.2015|14:21|2991 צפיות
לפני כמספר שנים נכנס לתוקפו, חוק מתווך הדירה המסדיר את עבודתם של מתווכי הדירות בישראל כך שנוכל, סוף סוף, לדעת בוודאות מהם הזכויות והחובות של המתווכחים ומי מהם גובה סכום מעבר למה שבאמת מגיע לו. להלן מספר עקרונות שלפיהם תוכלו לעבוד אל מול מתווכי הדירות הבאים שתיפגשו:

חתימה על הסכם בכתב
כיום, נקבע עפ"י חוק, שמתווך חייב להחתים את לקוחותיו על כך שתיווך בינם לבין בעלי הדירות. לא יכול להיות מצב בו מישהו שיכיר לכם את הדירה ורק במעמד החתימה יכריז שהוא היה המתווך ועל כך תאלצו לשלם דמי תיווך. ההסכם חייב להיחתם לפני שרואים את הדירה, לטובתו של המתווך, שכן בלעדיו, אין לו כוח משפטי להוכיח שלקוחותיו נעזרו בו ולכן הוא מעוניין לקבל דמי תיווך. ישנן מספר פרטים שחובה להיות כתובים בחוזה בו לקוחותיו חותמים כמו סוג העסקה (שכירות, קנייה, מכירה), תאור הנכס, מחיר העסקה והסכום המוסכם של דמי התיווך והאם הוא כולל מע"מ.

בלעדיות
המתווכים ולקוחותיהם רשאים לחתום על הסכמי בלעדיות. הנושא הזה תקף לאנשים שמוכרים או משכירים נכסים והסכם שכזה תקף בדרך כלל ל-30 יום במידה ולא נקבע מראש תפוגת הבלעדיות של התיווך לנכס.


חוק מתווך הדירה

הגינות וניגוד עניינים
בישראל, מתווך נמצא בין הרוכש ומוכר, ובדרך כלל הוא "מייצג" את שני הצדדים. לכן, חלה עליו חובת הגינות בו הוא מחויב לדווח לקונה\משכיר, על כל בעיה מהותית בנכס כמו בעיות צנרת, רטיבות, תכנוני תמ"א ועוד. מצד שני יש לו גם מחויבות למוכר שלפעמים יכול לספר לו פרטים שהוא אינו מעוניין שהקונה ידע זאת מבלי שייווצר מצב של ניגוד עניינים לכן צריך לוודא שהמתווך אכן פועל לטובת הצדדים ובמידה ולאחר המכירה\השכרה נוצר מצב שהתגלה פגם מהותי, אין המתווך יכול לטעון לחוסר ידיעה ואפשר לפנות בפנייה למוסדות המשפט.

פעולות משפטיות
למתווך יש איסור שמונע ממנו לשנות הסכמים משפטיים ולכן אין הוא יכול לנסח או לערוך אותם מול הלקוחות. ישנם פעמים בהם הוא יכול לייצג את הקונה בבקשה של הורדת מחירים, אבל מעבר לכך, רק עורך דין יכול לבצע פעולות של שינוי חוזה. חשוב להבין שסעיף זה לא מכריח את הצדדים לקחת עורך דין. הצדדים יכולים לנסח בעצמם את חוזה השכירות לפי כל תנאי החוק.

דמי תיווך
דמי תיווך מתחלקים לשני מקרים: קניה ומכירה, או השכרה. בכל הנוגע לקנייה\מכירה, דמי התיווך נעים בין 2-10 אחוז מערך העסקה. לעומת זאת, בשכירות הנוהל הקבוע הוא דמי שכירות של חודש השכרה לדירה שגרים בה עד חמש שנים ובמידה וחותמים על השכרה בידיעה שהדייר יגור שם למעלה מחמש שנים, דמי התיווך עולים לדמי שכירות של חודשיים. כמובן שתמיד ניתן לשנות זאת במשא ומתן, אך דעו שאלה התנאים אל מול החוק.

לסיכום נאמר, שחשוב כמובן לעבוד עם מתווך בעל רישיון ולדעת שבמידה ומתווך פועל נגדכם בצורה הנוגדת לחובתו החוקית, החוק מאפשר מאסר, רישום פלילי קנסות ושלילת רישיון למען הגנת הצרכן. 

כתבות מומלצות נוספות:
>>>> חוזה שכירות לשוכרים
>>>> 10 הבדיקות שצריך לעשות כשבודקים חוזה מקבלן
>>>> טאבו
 
 
אהבת את הכתבה? קרא גם את:
טיפים לעיצוב משרד נדל״ן
אנשי נדל״ן יכולים לעצב לעצמם משרד נפלא. עיצוב פנים יעיל יכול לשנות את החלל, להשפיע על הלקוחות, ולצבוע את העסק באווירה הטובה ביותר.
קרא את הכתבה

7 טיפים שצריך לבדוק לפני ששוכרים מנוף
בעידן דינמי ועתיר שינויים, גם פרויקטים נדל"ניים צריכים להיות רווחיים. במקום להשקיע עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים ברכישת מנוף שלעתים רבות, משמש אתכם למספר פרויקטים בודדים, שירותי השכרת מנופים חוסכים את הצורך בתחזוקה השוטפת ובעלויות הנלוות. לפניכם 7 טיפים חיוניים לפני שכירת מנוף.
קרא את הכתבה

כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי
הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות