חפש ב:

המשקיעים לא באמת נעלמו, הם רק עברו מקום

נתוני הכלכלן הראשי באוצר מראים כי המשקיעים לא עזבו אפילו את ת"א, אלא בחרו מקומות שבהם הנכסים עוד זולים יותר, ומס הרכישה עליהם נמוך יותר.

צוות בנק נדל"ן|10.2.2016|11:50|3121 צפיות

הסקירה של הכלכלן הראשי במשרד האוצר אודות ענף הנדל"ן למגורים פורסמה לפני כשבועיים. היא התייחסה לנתוני 2015 וקבעה כי הנתונים מעידים שהעלאת מס הרכישה למשקיעים בסוף יוני 2015 הובילה לשינוי ניכר ברכישות המשקיעים: מאז יוני 2015 צנח שיעור המשקיעים לרמות שפל של השנים האחרונות ברמה הארצית. סקירות קודמות של משרד האוצר לצד גורמים שונים בענף מעידים כי משקיעי הנדל"ן לא נעלמו פתאום לאחר העלאת המס - וכי הירידה בשיעור העסקאות במרכז מעידה יותר מהכל על התמקדות של המשקיעים במקומות אחרים. הסיבה המרכזית לכך היא מחירי הדירות הנמוכים יותר מחוץ למעגלי הביקוש, דירת זולות יותר שבעת רכישתן גם המס נמוך יותר.

תל אביב: ירידה מ-53.2% ל-31.9%

ברמה העירונית, כלומר, ממוצע שיעור המשקיעים בכל שכונות העיר יחד בערי המרכז, ניתן לראות כי במחצית הראשונה של 2015, לפני העלאת המיסוי, הבירה הבלתי מעורערת של המשקיעים היתה תל אביב, שבה עמד שיעור המשקיעים על 53.2% מכלל רוכשי הדירות בתקופה זו. בשורה התחתונה, בכל הנוגע לממוצע העירוני, ניתן לראות שהעלאת המס אכן שינתה את שיעור המשקיעים. אם במחצית השנה הראשונה נע שיעור המשקיעים בין 53.2% ל-17.5% במחצית השנייה שיעור המשקיעים נע בין 31.9% ברמה הגבוהה ביותר ל-5.7% בלבד הרמה הנמוכה ביותר.

מעוניין במגרשים וקרקעות להשקעה? לחץ כאן!



בתוך הערים המציאות משתנה

בתל אביב-יפו, בעשר שכונות דווקא עלה שיעור המשקיעים במחצית השנה השנייה, לאחר העלאת מס הרכישה. השכונה שבה נרשם שיעור המשקיעים הגבוה ביותר במחצית השנה הראשונה היתה גלילות, שם משווקים בעיקר קרקע ללא תב"ע למגורים בתוקף, ושיעור המשקיעים על פי נתוני האוצר עמד על 80%. לאחר העלאת מס הרכישה, במחצית השנייה של השנה, מתחם זה דווקא קיבל כנראה דחיפה משמעותית משום שעל פי הנתונים, בתקופה זו כל המשקיעים - 100% - היו משקיעים. שכונות נוספות שבהן נרשמה עלייה ואף זינוק של ממש ברכישות המשקיעים הן יפו העתיקה ונמל יפו שם זינק השיעור מ-67% ל-100%. במקביל, יש גם ערים שבהן ניתן להגיד שהעלאת מס הרכישה אכן היתה אפקטיבית בצורה גורפת כמו חולון שבה בכל 20 השכונות שנסקרו ירד שיעור המשקיעים בשיעור ניכר וגם בבת ים בה ירד השיעור בכל אחת מעשר השכונות המופיעות בסקירת האוצר.
שינוי סדר העדיפויות

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

נתוני האוצר מעידים יותר מהכל שגם אם אפקט העלאת מס הרכישה השפיע על הרוכשים, הריבית הנמוכה ממשיכה להוות זרז משמעותי לרכישת דירות. המשקיעים, אם כך, לא נעלמו מהשוק, אלא פשוט שינו סדרי עדיפויות. אם בתוך הערים עצמן, שם נעו המשקיעים משכונה אחת לשנייה, אם בחרו בהשקעה בקרקע שטרם אושרה לגביה תוכנית ולכן מחיר נמוך יותר (כמו בגלילות) ואם במעבר מערי המרכז לפריפריה. מכיוון שסקירת האוצר התייחסה רק לאזור המרכז, קשה לנתח האם היקף המשקיעים מחוץ לערים הנסקרות עלה או ירד, אך כשרואים את הפילוח בתוך הערים ניכר כי כאשר ניתוח דומה ייעשה על ערי הפריפריה לא מן הנמנע שנראה שיעור לא מבוטל של משקיעים שעבר לשם. כך, הירידה בשיעור המשקיעים שמשתקפת מהנתונים הממוצעים לא תמיד מספרת את הסיפור האמיתי וכל עוד הריבית נמוכה, הם לא נעלמו לשום מקום אלא פשוט העבירו את המשקל למקום אחר שבו מחירי הדירות נמוכים יותר או פוטנציאל ההשבחה עדיין קיים

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
טיפים לעיצוב משרד נדל״ן
אנשי נדל״ן יכולים לעצב לעצמם משרד נפלא. עיצוב פנים יעיל יכול לשנות את החלל, להשפיע על הלקוחות, ולצבוע את העסק באווירה הטובה ביותר.
קרא את הכתבה

7 טיפים שצריך לבדוק לפני ששוכרים מנוף
בעידן דינמי ועתיר שינויים, גם פרויקטים נדל"ניים צריכים להיות רווחיים. במקום להשקיע עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים ברכישת מנוף שלעתים רבות, משמש אתכם למספר פרויקטים בודדים, שירותי השכרת מנופים חוסכים את הצורך בתחזוקה השוטפת ובעלויות הנלוות. לפניכם 7 טיפים חיוניים לפני שכירת מנוף.
קרא את הכתבה

עסקאות נדל"ן המלוות בייעוץ מדויק
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות