חפש ב:

כיצד פותרים את בעיית "דוח האפס" בקבוצות רכישה

אחת הבעיות הבולטות בקרב קבוצות הרכישה, היא בעיית המחיר שמשתנה ככל שמתקדם הפרויקט. הדו"ח הראשוני המוצג בשיווק נקרא דו"ח האפס והוא זה שעליכם להתמקד בו כדי להבין את בעיית המחיר.

צוות בנק נדל"ן|8.6.2016|13:46|1898 צפיות

מאז ההתפוצצות הפרשות של ענבל אור וחברת אדמה, נדמה שכעת, רוכשים רבים חוששים לסמוך על כל חברה שעומדת מולם והביקורת העיקרית שמופנית היא כנגד רואי החשבון, עורכי הדין ושמאי המקרקעין שחברות רבות משתמשות בשירותם כדי להציג את המחיר הראשוני, הנקרא "דוח האפס", ומהי מידת אחריותם בתוכנית הכלכלית כשברוב המקרים המחירים עולים ככל שהפרויקט מתקדם. דוח אפס מתבסס על מצב הנכס וכולל את עלויות הבנייה הצפויות והוא זה שמוגש לבנקים במטרה לקבל את הליווי הפיננסי שעל בסיסו, מציגים מארגני קבוצות רכישה לרוכשים את הנתונים אודות העלויות הצפויות בדירות החדשות שעתידות להיבנות.



הקבוצה עלולה להציג מצג שווא
בשנת 2009 אורגנה קבוצת רכישה, ע"י חברת גיאות נדל"ן, לרכוש מגרש ברחוב עין הקורא 13 באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. המגרש נרכש תמורת 4.7 מיליון ש"ח בתוספת מע"מ, אך בשנת 2011 הגישו 14 חברי הקבוצה תביעה נגד החברה המארגנת בסך 5.7 מיליון ש"ח, בשל העובדה שהם הונו להצטרפות על סמך מצגי שווא של המארגנים. לדבריהם עלויות הבנייה הישירות היו גבוהות בלמעלה מ-75% מהעלות שהוצגה והיתרי הבנייה התקבלו באיחור של שנה ושמונה חודשים מהמועד לו התחייבנו הנתבעים. התביעה הראתה כי בדוח האפס, עלויות הבנייה היו צפויות להסתכם ב-6 מיליון ש"ח כולל מע"מ. אך בפועל, לאחר שהתקבלו ההצעות הסתבר שהמחיר הממוצע שלהם הסתכם ב-11.5 מיליון ש"ח. בסופו של דבר הסתבר, כי בדוח האפס לא תומחרו מכפילי החניות ומעלון, הנאמדים במאות אלפי שקלים.

לעמוד דירות חדשות מקבלן באתר BankNadlan לחצו כאן

המארגנים וחברת הביצוע קיבלו את אישורי המימון הבנקאים 
בכתב ההגנה שהגישה חברת גאות נדל"ן נטען כי מארגני הקבוצה שכרו את שירותי פז כלכלה והנדסה לבצע עבורם את הערכת הכדאיות של הפרויקט, תגייס עבורם מימון בנקאי ותכין את דוח אפס עבור חבריה. למיטב ידיעתם של המארגנים היה זה אחד ממשרדי השמאות המובילים על הבנקים בישראל ואף הומלץ ע"י מחלקת הליווי של בנק דיסקונט למשכנתאות. מחברת הביצוע הוצהר כי במסגרת ההסכם בוצע אומדן ראשוני של עלויות הבנייה הצפויות בהתאם לתכנון המקורי ולפי המפרט שהועבר לה ע"י גאות נדל"ן, וזמן התחלתו של בניית הפרויקט. המחירים בדו"ח תואמו לפי מחירי השוק המקובלים באותו מועד, ואין להאשימם שהוא נתון לשינויים בשל תנודת המחירים בענף הבנייה.

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי

עדיין מדובר בעסקה שיכולה להשתלם לרוכש המשקיע בבדיקה שלה
התביעות השונות המצטרפות לסיפור העצוב הזה, הן הסיבות לחשש הרב של רוכשים רבים להצטרף לקבוצות רכישה. אך אין זה אומר שכל השוק הזה נידון לכישלון. כדי להבין כיצד לבצע עסקה טובה מול קבוצת רכישה, על מי שמצטרף לקבוצה, יש את החובה להעסיק עו"ד או שמאי מטעמו שיעבור על החוזה המוצע לחברי הקבוצה ולאחר שיבדוק את החוזה או ההצהרות על הנכס עצמו, תוכלו לקבל דעה הוגנת עבורכם. חשוב שתזכרו שבמקרים מסוימים, גם אם מחיר הפרויקט מתייקר, עדיין ישנם עסקאות נדל"ן בהן קבוצות רכישה יוכלו להציג לכם את המחיר הנמוך ביותר, מול חברות הקבלן.

אהבת את הכתבה? קרא גם את:
כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

איפה כדאי להשקיע בנדל"ן ב-2020?
רוב הישראלים כבר מבינים כיום איך להתנהל בכל הנוגע להשקעות נדלן. בעוד שבמדינתנו הקטנה ישנם לא מעט קשיים לרכוש נכס ולהשקיע בנדל"ן
קרא את הכתבה

טיפים אפקטיביים לקנייה של דירה ב-2020
אין ספק, ענף הנדל"ן לא מפסיק לגדול, מה שמוביל לא מעט אנשים לבצע עסקאות רכישת בתים, דירות, קרקעות לבנייה ועוד. בעזרת מספר טיפים מועילים, גם אתם תוכלו לצלוח נכון את התהליך של מכירת דירות ובתים.
קרא את הכתבה

הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות