חפש ב:

20 מושגי יסוד מעולם הנדל"ן

בכתבה הבאה ננסה לעזור להכיר את מושגי היסוד של עולם הנדל"ן כך שכשתראו אותם על דף החוזה, יהיה לכם מושג על מה מדובר ומה רוצים מכם.

אורון איצקוביץ'|12.8.2015|15:56|4885 צפיות
כשאנחנו פוגשים לראשונה את עולם הנדל"ן, השפה של מתווכי הנדל"ן, הקבלנים וחברות הבנייה עלולה ליצור אצלינו בלבול אחד גדול. אך ברגע שתכירו את מושגי היסוד שלו, תוכלו להבין אל מול מה אתם מתמודדים ותוכלו לקחת בו צעד פעיל יותר. מקסימום תדפיסו את הכתבה הזו ולכו איתה לחתימה הבאה שלכם ;)

הפשרת קרקע - שינוי תפקידה של הקרקע, ומתן אפשרות לבנייה. לרוב מתייחס לקרקע חקלאית או קרקע שנועדה לצורכי הציבור, על מנת להגדיל את הקרקע לבנייה.

הפקעת קרקע - הרשות המקומית יכולה לשנות את תפקידה המקורי של קרקע הנמצאת בבעלות פרטית ולהעביר אותה לחזקתה, במידה וההפקעה היא לטובת הציבור (כמו שבוצעו בשכונות שונות בת"א על מנת להקים את כבישי איילון). לפעמים יקבל בעל הקרקע פיצוי (פיצוי פינוי) בעבור ההפקעה, זאת בתנאי שהשטח המופקע עולה על 40% מכלל השטח המיועד להפקעה.

חכירה לדורות - השכרת שטח השייך למדינה לתקופה שלמעלה מ-25 שנה. החוכר מקבל זכויות על הנכס אך הבעלות נשארת בידי מדינת ישראל.

היוון - תשלום סך התשלומים שיש לשלם עבור תקופת החכירה (ראה חכירה לדורות) או יתרתה, בתשלום חד פעמי לפי ערך נוכחי.
 
היטל השבחה - תשלום שהרשות המקומית גבוה מבעל נכס כשערך הכנס שלו עולה ע"י שיפורים עירוניים שנעשים והגדלת אחוזי בנייה. תשלום זה משולם בעת מימוש הזכויות החדשות, ועומד על 50%.
 
מס מכירה - מס שעל המוכר לשלם בעת מכירת הנכס.
 
מס רכישה - מס המוטל על הרוכש זכות במקרקעין, תוך 30 יום מרכישת הנכס. הרוכש חייב להצהיר על הרכישה למשרד מיסוי מקרקעין האזורי, ואז יקבל שומת מס רכישה שיש לשלמה תוך 14 יום מקבלתה.

טאבו - משרד ממשלתי, שבו מתנהל רישום הנתונים בישראל והזכויות בהם, כמו רישום עסקאות, הערות ואזהרות אשר מראות שלא ניתן לבצע עסקאות נוספות בנכס, עיקולים וכו'. בלשכת רישום המקרקעין אפשר לקבל את המסמך בו רושמים נכס על שמכם. 

ארנונה - תשלום המשולם לרשות המקומית, בעבור שירותים שונים כמו פינוי אשפה, תשתיות וכו'. 

שטר מכר - מסמך שמוציאים ברשם המקרקעין, המעיד על ביצוע העברת נכס מאדם לאדם. על מסמך זה חותמים שני הצדדים בפני פקיד לשכת רישום קרקעות או עורך דין.

אדמות מינהל - אדמות שנמצאות בבעלות המדינה ובפיקוח מנהל מקרקעי ישראל (כיום כ-90% מאדמת מדינת ישראל).

אישור עקרוני - אישור ראשוני שמקבלים מהבנק אשר מאשר את גובה המשכנתא שתוכלו לקבל ברכישת הדירה.

גרירת משכנתא - במידה ואתם קובים נכס חדש, ניתן לגרור את תנאי המשכנתא לאותו הנכס במידה ומוכרים את הנכס הישן.

הודעת מישכון - במידה ובעל הנכס עלול לא לעמוד בהתחיבותיו לבנק, ניתן להעביר את רישום הדירה והזכויות לה לבנק כדי לצאת מתנאי המשכנתא. אך הנכס הופך להיות רשום על בנהק עד אשר בעל הנכס הקודם מצליח לשלם את חובותיו. במידה ולא, רשאי הבנק לנהוג בנכס כראות עצמו.

דמי רישום מישכון - סכום האגרה שיש לשלם על מנת לרשום את המשכון ברשם המשכונות.

ביטול משכון - כשבעל הנכס הצליח לשלם את כל חובותיו לבנק, הבנק מבטל את אחזקתו על הנכס ומחזיר אותו לבעליו המקוריים ברישום המקרקעין, ומודיע על מחיקת החובות.

דמי מפתח - סכום שמשולם ע"י הדייר על מנת להפוך לדייר מוגן ולקבלת זכויות על הנכס שהוא שוכר.
 
אחוזי בנייה - האחוז המותר לבנייה מהשטח הכללי של הנכס. ישנם אזורים (מרפסת, מקלט וכו') בהם לא מותר לבנות בכל חלק של הקרקע וכדי לקבל מידע על אחוזי הבנייה ניתן לפנות לוועדה המקומית לבניין ערים.

דמי איתור - עמלות שיש לשלם למעין מתווחים אשר השתמשו בידע והקשרים שלהם על מנת לקשר בין מוכר וקונה.

זיכרון דברים - הסכם ראשוני בין המוכר והקונה, שתקף עד לחתימה על חוזה מפורט. עד לרגע זה לזכרון הדברים יש כוח מחייב בבית משפט, לכן חשוב למלא את כל הפרטים הידועים בעסקה והמתוכננים לעתיד.
אהבת את הכתבה? קרא גם את:
טיפים לעיצוב משרד נדל״ן
אנשי נדל״ן יכולים לעצב לעצמם משרד נפלא. עיצוב פנים יעיל יכול לשנות את החלל, להשפיע על הלקוחות, ולצבוע את העסק באווירה הטובה ביותר.
קרא את הכתבה

7 טיפים שצריך לבדוק לפני ששוכרים מנוף
בעידן דינמי ועתיר שינויים, גם פרויקטים נדל"ניים צריכים להיות רווחיים. במקום להשקיע עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים ברכישת מנוף שלעתים רבות, משמש אתכם למספר פרויקטים בודדים, שירותי השכרת מנופים חוסכים את הצורך בתחזוקה השוטפת ובעלויות הנלוות. לפניכם 7 טיפים חיוניים לפני שכירת מנוף.
קרא את הכתבה

כל מה שצריך לדעת על חריגות בנייה
אף אחד מאיתנו לא רוצה לעבור על החוק, ולקבל קנס כבד. אז אחת ולתמיד – מה הן חריגות בנייה, איך אפשר להימנע מהן, מה ההשלכות שלהן, ואיך מוציאים היתר בנייה כחוק?
קרא את הכתבה

זקוקים לעזרה בתחום הנדל"ן?
היועצים המומחים שלנו כאן כדי לעזור לכם
בחרו תחום
מלאו פרטים
קבלו הצעות
או התקשרו 03-3727764 וקבלו מענה מיידי
הוספת תגובה
תגובות הגולשים
חברות בניה מובילות
צור עימנו קשר           03-3727764
הגדרות נגישות